در ابتدای تولید صنعت خودرو، زمانی که خودرو از سرعت بالایی برخوردار نبود، نیازی به سیستم ترمز نبود، اما امروزه که سرعت رانندگی خودرو افزایش یافته است، این سیستم اهمیت خود را یافته است. به همین دلیل انواع مختلفی از سیستم های ترمز ساخته شده اند که حداکثر حفاظت را ارائه می کنند.
حالا متوجه شدید که سیستم ترمز یکی از مهم ترین گزینه های ایمنی خودرو است و سرویس آن نیز بسیار مهم است.
با ما همراه باشید تا به این سیستم مهم بپردازیم و با عملکرد سیستم ترمز بیشتر آشنا شویم.
سیستم ترمز خودرو چیست؟
این سیستم به گونه ای طراحی شده است که با اجازه راننده در ناحیه چرخ ها اصطکاک ایجاد می کند و خودرو را کند یا متوقف می کند. با ایجاد شتاب منفی بین لنت ترمز و دیسک چرخ، اصطکاک ایجاد می کند که باعث کاهش سرعت خودرو و یا توقف کامل خودرو می شود.
امروزه این سیستم قابلیت های بیشتری نسبت به کاهش سرعت خودرو دارد. این توانایی مدیریت است که کار بسیار مهمی نیز هست.
این ویژگی اهمیت خود را در مواقعی که وسیله نقلیه در خطر است و در حال چرخش است نشان می دهد و به خودروی شما کمک می کند و از تصادفات خطرناک در جاده یا تغییر جهت جلوگیری می کند.
ترمزها یک سیستم عملکردی بر اساس قوانین نیرو و اصطکاک هستند.
سیستم ترمز نصب شده در خودرو اکنون با کمک روغن کار می کند.
روغن ها و مایعات نمی توانند مانند هوا متراکم شوند و این از نظر علمی ثابت شده است. یعنی وقتی به آنها فشار وارد می شود با حفظ حجم خود حرکت می کنند و فشار منتقل شده را به جای دیگری منتقل می کنند.
سیستم ترمز خودرو چگونه کار می کند؟
برای بسیاری از افراد ممکن است این سوال پیش بیاید که آیا می توانید چنین خودروی پرسرعتی را با فشار دادن پدال ترمز متوقف کنید ...
جواب این سوال اینه!! بر اساس اصول فیزیکی اینرسی سکون و حرکت، وقتی جسمی در حال حرکت است، تا زمانی که نیرویی به آن وارد شود به حرکت خود ادامه می دهد و برای غلبه بر این نیرو باید نیرو اعمال شود.
پس چگونه می توان با یک پدال ساده از حرکت خودرو جلوگیری کرد؟
کارشناسان طراحی خاصی در سیستم ترمز ایجاد کرده اند که عملا نیروی وارد شده به پدال ترمز را افزایش و چند برابر می کند تا بتوان خودرو را ترمز کرد.
مهندسان خودرو با رعایت اصول اهرم و افزایش نیروی هیدرولیک، نیروی اصلی را افزایش و چند برابر می کنند.
مراقبت از سیستم ترمز خودروی خود موضوع مهمی است که در صورت عدم رسیدگی می تواند آسیب های مالی و جانی زیادی را به همراه داشته باشد و پیشگیری بهتر از درمان است.
امداد خودرو کیا 021 با استفاده از بهترین کارشناسان برای تعمیر هیوندای خود می توانید برای مشاوره با ما تماس بگیرید.
انواع سیستم ترمز خودرو
ترمزها طرح های مختلفی دارند که سال به سال با پیشرفت های صنعت خودرو به روز می شوند. و برخی خودروها نیز به صورت ترکیبی کار می کنند و در ساخت آنها از چندین مدل سیستم جرقه زنی استفاده شده است.
انواع ترمز به شرح زیر است؛
ترمز هیدرولیک
این یک نوع رایج ترمز است. که وقتی پدال را فشار می دهید، خطوط ترمز و سیستم ترمز روغن موتور را به پیستون واقع در چرخ ها منتقل می کند و اصطکاک ایجاد می کند.
ترمز مکانیکی
این ترمز از نوع قدیمی است و به صورت مکانیکی کار می کند، نیروی ترمز از قطعات الکترونیکی خودرو به چرخ ها منتقل می شود. این سیستم قدیمی است و به درستی کار نمی کند.
https://site-5606536-8612-8917.mystrikingly.com/blog/03871af626e
https://www.pearltrees.com/daxid609/articles-only/id57427685/item467982487
https://successful-desert-bca.notion.site/76b5be44cf6b4bde8ff6a7fb5f9b29f9
https://www.globhy.com/read-blog/10207
https://all4webs.com/faheemkhatri4/16041608157515861605-174015831?14737=23669
امروز در سایت مرجع کنکور ایران مطالب مشاوره ای و روشهای درس خواندن و آمادگی آزمون و کنکور را برای شما در نظر گرفتیم
قطعاً آنچه در میزان، سبک و نوع مطالعهی دانشآموز در فصل تابستان و در این مقطع زمانی بیش از همه تأثیرگذار است داشتن انگیزه است. بنابراین باید تمام تلاش والدین و دستاندرکاران آموزش در درجهی اول بر به وجود آوردن و افزایش انگیزه متمرکز شود.
در کنار انگیزههای اجتماعی, خانوادگی و اقتصادی «احساس نیاز, شور و هیجان یادگیریِ بیشتر, کنجکاوی برای آگاهی از مباحث کتابهای درسی سال آینده و…» همه و همه نیز باعث ایجاد میل و رغبت به مطالعهی بیشتر میشود که در پایههای درسی مختلف تفاوتهای خاص داشته و نباید به همهی پایهها نگاه یکسان داشته باشیم. با این مقدمه در این مقالهی کوتاه سعی شده است که نقش نگاه به گذشته و نگاه به آینده در ایجاد انگیزهی مطالعه در پایههای مختلف آموزشی و در فصل تابستان به تفکیک، تجزیه و تحلیل شود:
1. در پایههای سوم، چهارم و پنجم ابتدایی شور و هیجان یادگیری بیشتر بوده و کنجکاویِ آگاهی از مباحث درسی سال آینده، همچنین فرار از مطالعهی مباحث تکراری ایجاب میکند پاسخگویی به سؤالات نگاه به گذشته اختیاری و نگاه به آینده اجباری شده و در هر مورد به دانشآموز رتبه و تراز داده شود.
2. در پایهی ششم ابتدایی، اهمیت مباحث پایهی پنجم و همچنین تکیه بر هوش و استعداد تحلیلی برای آزمونهای تیزهوشان ایجاب میکند که آزمونهای تابستان به دو بخش «نگاه به گذشته» و «هوش و استعداد تحلیلی به جای نگاه به آینده» تقسیم شده و در هر مورد رتبه و تراز داده شود.
3.در پایههای هفتم و هشتم عدم نیاز به مباحث سالهای قبل ایجاب میکند توجه بیشتر به نگاه به آینده باشد. بنابراین توصیه بر اجباری بودن نگاه به آینده در دروس مهم و منتخب و اختیاری بودن نگاه به گذشته است.
4. در سال نهم با توجه به اهمیت مباحث پایه هشتم در آزمونهای ورودی به همین شیوهی فعلی تأکید بر نگاه به گذشته به صورت اجباری و نگاه به آینده به صورت اختیاری است.
5. در پایهی دهم عدم نیاز به مطالب سال قبل و همچنین تکرار بیش از حد آن مباحث در سال نهم برای آزمونهای مدارس برتر باز ایجاب میکند که تمرکز بر روی نگاه به آینده به صورت اجباری در برخی دروس و نگاه به گذشته به صورت اختیاری باشد.
6. در پایهی یازدهم و دوازدهم نیز شیوهی فعلی یعنی مرور پایههای دهم و یازدهم به صورت اجباری و نگاه به آینده به صورت اختیاری بهترین شکل ممکن است. در پایان ذکر این نکته ضروری است که میتوان در پایههایی که نگاه به آینده در اولویت و به شکل اجباری است، میزان پیشروی را بیشتر نموده و سطح سؤالات را نیز کمی بالاتر برد، دانشآموزان میتوانند با استفاده از کلاسهای آموزشی آموزشگاهها و استفاده از کتابها و دیویدیهای آموزشی کانون قسمت نگاه به آینده را به خوبی مطالعه کنند.
حسین پرهیزگار
محمد معافی: نوشتهی شما را چند بار خواندم. پیشنهاد شما 4 تغییر نگرش اساسی در برنامهی تابستان است. نظرتان این است که: 1- ساختار نگاه به گذشته و نگاه به آینده از حالت متحدالشکل خارج شود و بین گروههای آموزشی مختلف تنوع ایجاد شود. 2- نیاز دانشآموزان هر پایه مشخص کند که اولویت با کدام؛ نگاه به آینده یا نگاه به گذشته است؟ 3- در برخی پایهها بسته به ضرورت، نگاه به آینده اجباری شود و 4- در پایهی ششم، استعداد تحلیلی جایگزین نگاه به آینده شود. یادم هست که در اواخر دههی هشتاد هم بر اساس پیشنهادی که شما مطرح کردید برنامهی تابستان را به طور جدی دگرگون کردیم و تا چندین سال نگاه به گذشته و آینده به صورت زوج کتاب مطرح میشدند. به نظر میرسد دربارهی: 1- حجم برنامه تابستان گروه دوازدهم 2- نحوهی مواجهه با مباحث نگاه به گذشته و احیاناً انتخاب از میان آنها و 3- روش برنامهریزی تابستان فارغالتحصیلان هم جایی برای بازاندیشی وجود دارد.
کاظم قلمچی:برنامهی پیشنهادی برای روز قبل از کنکور
کامنت های( تابستان، فرصت طلایی برای شروع)-آیدا علی بخشی
6 دلیل مهم اهمیت مطالعه در تابستان
کاظم قلمچی:درتابستان کدام مهمتر است؟ نگاه به آینده یا گذشته؟
کامنت های( رقابت در درس خواندن)- آیدا علی بخشی
فرصتی کوتاه برای تصمیمی بزرگ ( انتخاب رشته و دانشگاه )
کاظم قلمچی:بهترین هدف گذاری تابستان برای شما که درس میخوانید
چرا تمرین و حل مسئله باعث پیشرفت میشود؟
کامنت های( عوامل عدم موفقیت در کنکور)- به انتخاب آیدا علی بخشی
کنکور 1402 و تغییرات مهم در آن ( چگونه برای موفقیت مهیا شوم؟)
کامنت های(علت فراموشی زودهنگام مطالب)، به انتخاب آیدا علی بخشی
تستها و تمرینات را نسوزانید ! ???
نظرخواهی : آیا در آزمون 11 شهریور شرکت خواهید کرد ؟